Sarah J. Maas - Zrodená z ohňa //RECENZIA

Autor: Sarah J. Maas
Originálny názov: Hier of Fire
Séria: Trón zo Skla (3/5 diel)
Počet strán: 544
Vydavateľstvo: Slovart

O čom to je?:  Celaena sa už vysporiadala s nebezpečnými protivníkmi i so srdcom rozlámaným na márne kúsky. Teraz myslí len na pomstu, no ako kráľova šampiónka musí slúžiť podlému tyranovi, ktorý má všetko na svedomí. Kapitán kráľovskej gardy ju však vyšle do Wendlynu netušiac, že Celaenina minulosť aj budúcnosť sa skrýva práve v ďalekom kráľovstve férov. Pomoc férskej kráľovnej má však privysokú cenu. Kým Celaena vo Wendlyne bojuje s démonmi minulosti, v Erilei sa na útok pripravujú nebezpečné sily. Obávané bosorky sa totiž spolčili s tyranským kráľom a krvilačná Manon sa nezastaví, kým pred ňou nebude celá Erilea kľačať na kolenách.

Ak ste čítali predošlé diely, tak dobre viete, že Celeana nie je ani vrahyňa, ani hrdinka, ani tá najsilnejšia postava o akej ste počuli. Viete však, že Celeana má sakra guráž, že má odhodlanie, srdce a neuveriteľné hlášky. Že vám bude rozumieť, lebo je skutočná a často máte pocit akoby bola vaša kamoška. Celeana je ešte čosi viac. A v tejto knihe, práve tu, vám ukáže svoje celé JA. Ak milujete mágiu, ak ste fanúšikom fakt dobrého fantasy a ak sa rozplývate nad závratnými zápletkami, tak na čo čakáte?

“She was the heir of ash and fire, and she would bow to no one.”
Image result for heir of fire celaena tumblr
To, že Trón zo skla je jednou z najnávykovejších sérií dneška, je hádam každému úplne jasné. Tieto knihy vás svojou mystickou mocou dokážu vtiahnuť do deja tak hlboko, ako žiadne iné (a verte, že ani dobrý seriál toto nedokáže) . Privlastnia si vás, prinútia upísať zmluvu s diablom a zasvätiť svoj život (aspoň na pár minút) len jednému cieľu - dozvedieť s viac! A tak napäto, nedočkavo, ohromene a prekvapivo pomaly (aby vám neušla ani najmenšia maličkosť) hltáte jedno slovo za druhým.

Táto kniha sa možno trochu líši od predošlých. Odohráva sa v inom prostredí, vzťahy sa menia, no najpodstatnejšie - mágia ožíva. To, čo bolo len prídavkom, akýsi nádych a jemná dávka fantasy sa teraz prebúdza do svojej úplnej veľkosti. Kniha naberá veľkolepú podobu a stáva sa z nej niečo ako Pán Prsteňov pre mladých! Dej ozvláštňuje nová línia, ktorá dáva knihe oslepujúci lesk temnoty, niečoho zaujímavejšieho než sa na prvý pohľad zdá. Bosorácke príbehy s hlavou hrdinkou Manon si obľúbite možno ešte viac než samotné hlavné časti knihy a verte, že budete ohromený všetkými zvratmi, čo nastanú.

“You cannot pick and choose what parts of her to love.”

Image result for heir of fire manon tumblrMyslím, že postavy opisovať netreba, no je hodné spomenúť dve veci. Po prvé - akou úžasnou a komplexnou premenou v tomto diely prejde Celeana. Uvidíte sa ju meniť a formovať, nadobúdať farebnejšie a silnejšie "JA", prežijete si s ňou dôležité okamihy jej života a tak sa z tej šialenej kamošky stane vskutku omnoho viac. A po druhé - spomínaná Manon - nič lepšie si už táto séria nemohla priať, bosorka s geniálnym životným príbehom s dych berúcou osobnosťou a s dejovou líniou, ktorá občas zatieňuje ostatné. So sladko temným charakterom, vyzývavou aurou, no s čímsi dobrým. Zo začiatku som sa do jej príbehu nedokázala vžiť, jej stránky sa mi čítali zvláštne ťahavo a vždy som s tešila kedy spadnem späť do pôvodného deja. No neskôr, som objavila tú zvláštnu atmosféru Manoninych bosoriek a nechala sa uniesť (uniesť na krídlách bájnych tvorov).

Image result for heir of fire tumblr
Čítanie Trónu zo Skla je pre mňa vždy zážitkom, lebo rovnako ako pri Harrym Potterovi, nie je príbeh len písmenami na papieri ale skutočným dobrodružstvom. Zažijete omnoho viac ako len knihu, prežijete si bláznivú jazdu plnú napätia, viery, odvahy a v neposlednom rade i lásky. V tomto diely príde i omnoho viac strachu, vypätých situácií a viery, ktorú budete Celeane telepaticky posielať cez stránky knihy. Odhalíte tajomstvá, životy, zopár záhad a temnôt. Zistíte čosi o hlavnej hrdinke a hlavne sa ponoríte hlbšie do sveta nájomnej vrahyne.  Možno sa budete musieť trošku moriť s istými časťami neaktívneho deja, no všetko sa vám vynahradí. Je vlastne ťažké opísať knihu, ako je táto, dá sa o nej povedať veľa i málo, no ten stred sa hľadá ťažko. Je zložité vypichnúť to najlepšie, lebo to by mi zabralo i desať strán vo worde, a je ťažké to skresať na minimum. Obzvlášť ťažko sa opisujú knihu, ktoré sú tak úžasné, lebo na ne nemožno nájsť vhodné slová. V hlave vám totiž prúdi len jediné "Pecka!"

“...her dearest friends are characters in books.”
Po samej a čistej chvále teraz odporúčam knihu každému, kto čítal predošlé - túto si nesmiete nechaj ujsť! Každému, kto ich ešte nečítal a zbožňuje fantasy, dobrodrusžtvá, silné postavy, dych berúce príbehy, zámky, mágiu a fantasy všeobecne. Každému, kto miluje Pána prsteňov, Game of Thrones či i Harryho Pottera. A každému, kto práve nemá čo čítať. Celeana vás dostane!

Moje hodnotenie: 5/5 hviezdičiek (ako vždy Sarah J. Maas :) )

Za recenzný výtlačok ďakujem kníhkupectvu Slovart
Knihu si môžete kúpiť napríklad aj TU