streda 25. marca 2015

Za stránkami kníh - Rozhovor s Miroslavou Varáčkovou

http://nd06.jxs.cz/632/391/fba8183818_90862828_o2.jpg
Pred nedávnom do neveľkej slovenskej knižnice, pribudla jedna nová, výnimočná kniha. Mirka sa totiž rozhodla, že dystopické knihy nemusia prichádzať len zo zahraničia, ale čo tak, mať hodnotnú knihu tohto druhu aj u nás? Napísala skvelý príbeh, hodný tým z vonka a ja môžem byť len hrdá, že vyšiel na Slovensku. Adaptácia je kniha o mladom dievčati menom Zoya, ktorá stratila rodinu, priateľov a domov pre nákazu, čo sa šírila naprieč celým svetom. No Zoyi ostala mapa, nevie síce, či je pravá, no je jej jedinou šancou. Tak sa rozhodne nasledovať ju.
Autorku knihy adaptácia- Miroslavu Varáčkovú môžete poznať tiež vďaka knihám Prežila som svet, Sprevádzačka, Anjeli noci či Nepobozkaná.
Mirku som pred pár dňami, ohromená jej knihou, oslovila, či by mi neodpovedala na pár otázok. Ona ochotne a s radosťou súhlasila. Je skvelé, keď je autor knihy takto otvorený svojim čitateľom, máme tak možnosť, poznať ho viac ako len zo slov čo vkladá do svojich diel.





1. Aký bol tvoj dream job ako dieťa ? Snívalo sa ti vôbec, že sa raz staneš spisovateľkou ?
Nikdy som si nemyslela, že raz budem písať a vydávať knihy. Vždy ma to ťahalo do zdravotníctva a chcela som sa stať lekárkou. Vlastne to aj naďalej ostáva mojím „tajným“ snom.

2. Ktorá kniha z detstva ťa najviac ovplyvnila ? 
Neviem, ktorá najviac. Zrejme všetky. Viac či menej sa na mne podpísala každá jedna rozprávka, ktorú mi ako dieťaťu prečítala mama, alebo ktorú som si neskôr prečítala ja. Minimálne tým, že som získala bohatú slovnú zásobu a osvojila si základy gramatiky a štylistiky. 


3. Veľa mladých blogerov, detí, tínedžerov na Slovensku sníva o vydaní vlastnej knihy. Je tu, na Slovensku, ťažké presadiť sa ako spisovateľ? 
Ja som to ťažké nemala, niektorí autori áno. Veľa závisí aj od šťastia.

     


4. Ty si jednou z mála, ba snáď jedinou slovenskou spisovateľkou, ktorá vydáva aj post-apokalyptické príbehy, Prečo si sa po štyroch rokoch vrátila k post-apo? Prečo si sa zrazu vymanila zo stereotypu slovenských romantických kníh?
Potrebovala som zmenu. Často striedam žánre a teraz som mala chuť napísať niečo dystopické.

5. Ktorá z hlavných postáv v knihe Adaptácia ti najviac prirástla k srdcu ? 
Žiadna. Dávam si pozor, aby som si k srdcu nepripúšťala žiadnu z postáv. Ak by som to dovolila, príbeh by sa mi písal ťažko a zrejme by to ovplyvnilo aj osudy hrdinov. Priveľmi by som s nimi súcitila a váhala by som, či im do cesty stavať toľké prekážky. 

6. Kto alebo čo je tvojou najväčšou oporou pri písaní knihy?
Asi čitatelia. Nič ma nevie nakopnúť do písania viac, ako keď si pýtajú ďalšiu knihu.

7. Čo je na práci spisovateľa najťažšie? 
Prekonať blok, keď príde. Stáva sa to minimálne raz ročne, že sa zaseknem a neviem zo seba dostať ani jednu kapitolu. Bojujem s ním aj teraz.


https://d.gr-assets.com/authors/1404837751p8/4864218.jpg

8. Pracuješ už na nejakej ďalšej knihe? Môžeš nám prezradiť niečo viac?
Áno, rozpísané mám dve knihy, ktoré mám v pláne aj dokončiť. Ostatné nerátam. Prvá je o šikane, venujem sa jej už vyše roka, no keďže sa jedná o citlivú tému, chcem ju spracovať čo najlepšie, dať do príbehu maximum a práve to ma do istej miery zväzuje. Druhá bude sci-fi. 

9. Dnešný svet pomaly ovládajú moderné technológie a až prenikajú aj do sveta kníh. Máme čítačky, elektronické knihy, ktoré už môžeme čítať aj na našich smarfónoch a tabletoch... Ako to vidíš ty? Zmení sa to v budúcnosti? Vymizne z nášho sveta vôňa papierových kníh?
Nemyslím si. Tlačené knihy tu podľa mňa vždy budú.

10. A ako posledná otázka. Aký je tvoj najväčší čitateľský zlozvyk?
Neviem, či zlozvyk, no často knihy odkladám nedočítané. Ak ma nejaká nebaví a musím sa do čítanie nútiť, siahnem po inej. Nechcem zabíjať čas niečím, čo ma nudí. 


Mirke, sa takto chcem veľmi pekne poďakovať, za čas strávený pri písaní odpovedí, za jej ochotu a milé slová. Ešte raz ďakujem . 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára