utorok 7. júla 2015

John Boyne - Zostaň, kde si, a potom odíď //RECENZIA





Autor: John Boyne
Originálny názov: Stay, where you, are and then leave 
Počet strán: 216
Vydavateľstvo: Slovart 

O čom to je?: V deň keď chlapec menom Alfie, oslavuje svoje piate narodeniny, sa začne druhá svetová vojna. Hneď ďalší deň potom, sa vo dverách zjaví akýsi vojak, nie ale ledajaký, je to jeho ocko. Dobrovoľne sa prihlásil do vojny, no sľúbil Alfiemu, že do Vianoc bude po všetkom. Všetci to sľubovali, ale nestalo sa tak. Prešli štyri roky a vojna neprestala., Alfiemu prestali chodiť listy od ocka, a z situácia sa zhoršovala, rovnako ako ubúdali peniaze. Alfie sa tak rozhodol, že mame vypomôže a začal tajne pracovať ako leštič topánok. Jedného dňa, pri svojej práci ale odhalil akési  tajomstvo.



Niekedy sa stane, že po kope dospeláckych a tínedžerských kníh, sa mi dostane do ruky dielo pre deti a chytí ma viac ako by som bola čakala.



Môj názor: Vždy som mala rada históriu, fascinovali ma dávne časy, obzvlášť obdobie druhej svetovej vojny, a tak som si nemohla nechať ujsť túto knižku. Trochu som sa obávala vekovej kategórie, pre ktorú je určená ale už o pár strán som mohla všetky predsudky hodiť za hlavu, nakoľko ma knižka vtiahla do deja rýchlejšie, ako niektoré, pre moju kategóriu určené knihy. Kniha rozpráva príbeh malého zo začiatku 5-ročného, neskôr 9-ročného chlapca Alfieho a tak je aj jazyková stránka knihy trochu iná. Budete si tak musieť zvyknúť, že nie všetky opisy sú tak dokonalé a farebné ako v knihách pre dospelých, a že aj Alfieho myšlienky, sú predsa len myšlienky 9-ročného chlapčiatka z pred minulého storočia.




Hlavný hrdina Alfie bol ale úžasný. Bol, alebo sa aspoň, snažil byť odvážnym, i keď sa mu to nie vždy podarilo, a tak bol príbeh ešte vierohodnejší. Bolo skvelé sledovať Alfieho ako si poradí v rôznych situáciach, ako si sám spájal rôzne súvislostí, do celku, či ako sa zo všetkých síl snažil pomôcť každému v svojom okolí. Alfie bol múdry, hoci nechodil každý deň do školy, vždy svoje rozhodnutie zdôvodnil a všetko si vopred premyslel. Bolo zvláštne pozerať sa na vojnu jeho očami, videl ju totiž inak, než ktokoľvek. Jeho oči, nevnímali vojnu ako takú, vnímali len ľudí, ich správanie a zvyky a kniha sa tak netočila okolo samého nešťastia a hrôz, ponúkla tak pohľad na niečo úplne iné.




Príbeh je podaný veľmi zaujímavým a pútavým spôsobom a dokáže tak zaujať aj staršieho čitateľa, než akému je určená. Hoci boli písmenká väčšie a jazyk jednoduchší, neubralo to knihe na genialite. Aj napriek tomu, ako je písaná, dokázala som sa do nej vžiť, ba čo sa mi to možno podarilo lepšie, ako pri knihách, ktoré rozpráva odo mňa staršia postava. Autor vás vezme do vojnového Londýna, no neukáže vám ho tak ako ho ukazujú vo filmoch, či ako o ňom rozprávajú dospeláci v hrubočižných knihách, opíše vám ho pomocou deväťročného odhodlaného chlapca, ktorý sa nebál pustiť do neznámych vecí. Deti vidia svet inak, a táto kniha vám to aspoň trochu priblíži. Ako vidí chlapec nemocnicu plnú vojakov, či ako zvláda pocit bezmocnosti a útrapy mamy. Príbeh, tak pomocou Alfieho, nie je rovnaký ako každý iná vojnový román, či kniha plná hrôz a strachu, tento príbeh je z úplne iného dúška. Tak aj ak veľmi neholdujete knihám, čo rozprávajú príbehy, vojny, tu môžete začať, skúste to. Dajte túto knihu do ruky dieťaťu vo veku Alfieho, ba či staršiemu človeku, zapáči sa im, ukáže im temné obdobie, no nie v tak strašnej forme.


Moje hodnotenie : 3 a trištvrte/5 hviezdičiek 

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knižku si môžete kúpiť, napríklad aj TU. 



4 komentáre:

  1. Pekná recenzia :) Aj ja mám rada knihy z tohto obdobia a anotácia ma veľmi zaujala. Pridávam si ju na môj wishlist :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Takéto knihy sú skvelé, ja milujem históriu a čítať knihy z obdobia druhej svetovej vojny je pre mňa veľmi zaujímavé, nie pre tie hrôzy ale pre celkový pohľad na ten čas, na to ako ľudia vnímali svet :) Určite si ju prečítaj

      Odstrániť
  2. Tohle vypadá moc pěkně :) Patřím k těm, co mají knihy pro děti rádi a musím říct, že mě často zasáhnou mnohem, mnohem více než román pro dospělé. Moc pěkně napsaná recenze, snad si také někdy o Alfiem přečtu ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ak obľubuješ knihy pre deti tak neváhaj a siahni aj po tejto, snáď neoľutuješ .

      Odstrániť