pondelok 21. marca 2016

Dan Brown - Stratený Symbol


Stratený symbol
Autor: Dan Brown
Originálny názov: the Lost Symbol
Počet strán: 558
Vydavateľstvo: Slovart 
Žáner: Detektívny román
Väzba: Tvrdá s prebalom 

O čom to je?: V románe Dana Browna nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá. Príbeh tejto knihy sa odohráva v časovom rámci 12 hodín a od prvej strany Danovi čitatelia pocítia hrôzu pritom, ako budú sledovať suverénneho Roberta Langdona pri jeho novom objave v nečakanom, novom prostredí. Stratený symbol je plný prekvapení.



***



Umenie, história, fakty, veda a akcia! Výtvarník s dobrodružnou dušou si nemôže priať nič viac. Príbeh odohrávajúci sa v časovom rámci dvanástich hodín s jednou z najsympatickejších postáv literatúry. Dej založený na skutočnosti a formujúci sa v jednom z najúžasnejších miest sveta. Boli by ste povedali, že sa z toho vykľuje skvelá kniha. A boli by ste sa mýlili.... 

Dan Brown patrí k mojim najobľúbenejším autorom. Svojou postavou profesora Langdona a rozprávaním akčných príbehov cez umenie a históriu si ma získal už pri prvej knihe. Zaujali ma jeho slová, lebo sú každou vetou pretkané kultúrou a tajomstvami. Vkladá dejiny do každého odstavca a svojimi knihami ukazuje čitateľom rôzne svetové pohnútky a legendy. Necháva ich nahliadnuť do sveta tajomstiev  Prečítala som už takmer všetky jeho knihy a z každej som bola nadšená, len z tejto jednej, jedinej, určite nie.

“Open your minds, my friends. We all fear what we do not understand.” 
Na knihu odorávajúcu sa v srdci americkej histórie, vo veľkolepom Washingtone som sa vrhla jedna radosť. I tajomný príbeh o slobodomurárskom tajomstve ma dokázal okamžite nadchnúť. Prvá tretina knihy bola doslova fantastická. Prichádzal jeden zvrat za druhým a dej plynul, namojdušu, ohromne rýchlo. Do deja opäť zasahovala "hrdinka" - Katharine a pomätený, až príliš inteligentný zločinec. Prebíjali príbeh a striedali pohľady na akciu z rôznych uhlov. Mala som tak možnosť nazrieť do deja cez oči agentov CIA, ich šéfky, profesora, hackera i asistentov. To ako geniálne vyzerala kniha na začiatku sa však prudko zmenilo už v polovici príbehu.
“Sometimes all it takes is a tiny shift of perspective to see something familiar in a totally new light.” 
Po prvej tretine začalo moje nadšenie výrazne upadať. Dej sa začal vliecť, pribúdalo zaťažujúce množstvo únavných a nekonečných opisov schodov, pyramídy, biblie, tajomstiev, náboženstiev, rituálov ba i budov, tetovaní a neprestajné lúštenie kódu, ktorý viedol k ďalšiemu kódu a ten k ďalšiemu. Nikdy nekončiace omieľanie tajomstva mi začalo liezť krkom a čítať všetky pasáže, ktoré obsiahle znázorňovali šifry a hádanky, spomalilo príbeh na rýchlosť akou chodia dôchodcovia na bicykli. Čítať o tajomstve už nebolo zábavou ale doslovným utrpením, ktoré ku konci knihy prerástlo na neznesiteľné a moja trpezlivosť presiahla všetky medzi, kedy som začala čítať len dialógy.

Nezabudnúť na preklad, je dobré spomenúť i ten, nakoľko zohral veľkú úlohu. Mnoho viet nedávalo zmysel. Javili sa ako doslovne preložené a často akoby vytrhnuté z kontextu. Kazili tak plynulosť deja a často som bola nútená prečítať či riadok ešte raz. To, čo som v minulých knihách obdivovala. Dokonalú plynulosť, geniálne spracovanie, spojenie umenia, cudzích jazykov, história, dnešného sveta, náboženstva a tajomstiev v jeden dych berúci celok, sa tento krát nenavrátiteľne rozsypalo a sklamalo viac akoby som bola očakávala. Knihu sa nepodarilo zachrániť ani Profesorovi Langdonovi a tak nechal celé dielo utopiť sa vo vlastnom nešťastí. 


Môžete skúsiť, pustiť sa do tejto knihy, Nájsť v nej TO dobré, prečo je tento autor taký ospevovaný. Nájsť TO, čo som našla v jeho predošlých knihách, no v tejto nie. Možno nájdete TO tajomstvo, TO poznanie, TO čaro jeho kníh Dana Browna, no ja som ho nenašla, a tak vám knihu, bohužiaľ, odporučiť nemôžem. No každopádne, prečítajte si akúkoľvek inú knihu z pera Browna a neoľutujete. 

2,5 /5 hviezdičiek 




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára