štvrtok 24. marca 2016

James Dashner - Labyrint: Útek

http://data.bux.sk/book/020/252/0202524/large-labyrint_utek.jpgAutor: James Dashner
Originálny názov: the Maze Runner
Séria: Labyrint 
Diel: 1/3 
Počet strán: 352
Vydavateľstvo: YOLi 


O čom to je?: Keď sa Thomas preberie vo výťahu, jediné, na čo si spomína, je jeho krstné meno. Nemá nijaké spomienky na rodičov ani na domov. Pamäť má prázdnu, ale nie je v tom sám. Keď sa dvere výťahu otvoria, obklopia ho cudzie deti a privítajú ho na Fleku, čo je široký otvorený dvor ohraničený kamennými stenami. Podobne ako Thomas, ani Flekári netušia, prečo alebo ako sa sem dostali. Vedia iba to, že každé ráno sa otvoria obrovské dvere do Labyrintu za múrmi Fleku a večer sa opäť zavrú. A každých tridsať dní sa vo výťahu objaví nový chlapec. Flekári túžia vrátiť sa domov, ale zatiaľ nenachádzajú riešenie, ako sa dostať z labyrintu.


Pre toto milujem Young Adult-ky! Lebo sú akčné, dobrodružné, spontánne, pohlcujúce, odvážne, nekonečné a plné prekvapení. Lebo ma vtiahnu do deja bez najmenších problémov, zabavia na niekoľko hodín a ohromia svojou jedinečnosťou. Lebo pri nich nemusím príliš rozmýšľať, len si užívam plynúci dej plný zvratov a občasných "zimomriavkových" chvíľ. A toto bola presne tá kniha! Kniha, ktorá vás vytrhne z reality a nechá zabudnúť na obyčajný svet.

Môj názor: Labyrint ma oslovil už pri filme. A síce o niečo inak spracovaná verzia, no zaujala ma natoľko aby som bola stále zvedavá na jej knižnú podobu. Môžem tak povedať, že je to jeden z mála prípadov, kedy sú kniha i film rovnako dobré. Bola som skutočne zvedavá, keď som začala knihu čítať. Prekvapil ma čas a spôsob akým je príbeh vyrozprávaný a teda mi chvíľu trvalo zvyknúť si naň. Začiatok bol trochu nezáživný, ťažkopádny, nič nehovoriaci a vyslovil hneď niekoľko nezodpovedaných otázok. No hneď po pár kapitolách sa dal príbeh do pohybu. Prebudilo sa dievča, zmenili sa pravidlá, nastal chaos a otázky, more otázok.

Hlavný hrdina Thomas bol, veru, skutočne divný. Už na začiatku sa predstavil ako veľká citlivka, keď mal neustále chuť plakať. Kniha sa sama o sebe ukázala ako román plný plačúcich chalanov, no aspoň dodala knihe závan reality, namiesto bezcitnej Katniss. Thomas bol vskutku šialenec, zvláštna, prudko uvažujúca postavu, ktorú si ale napriek jej chybám obľúbite vďaka jeho odvahe a odhodlaniu. No oveľa viac vás nadchne bacuľatý a ukecaný Chuck, geniálny a zodpovedný, s chrabrým srdcom, Newt, či odvážny bežec Minho. Možno sa trošku pozastavíte nad zvláštnym putom medzi Theresou a Thomasom, no na konci, vám určite, budú chýbať rovnako ako mne. Postavy tvorili v tejto knihe veľkú časť, formovali atmosféru a všetko stálo na nich. Ohúria vás, či už nekončenou kreativitou slangových slov ( klobúk dole Pán autor), dokonalým spolunažívaním a pravidlami, ktoré zaviedli aby všetko klapalo tak ako má. 
“If you ain’t scared… you ain’t human.”

Dej plynie po celý čas vynikajúco rýchlo. Nedovolí vám nudiť sa a položiť knihu na poličku. Krátke kapitoly s perfektnými poslednými vetami dodali knihe rýchly spád, a tie veľké písmená si zamilujete! A hoci sa príbeh čítal skvelo, má i zopár chýb. Zostane vám hlava plná kopy nezodpovedaných otázok, nejasností a pochýb. Nedostatočné opisy vás zamotajú a urobia v knihe neporiadok. Pravdepodobne budete dlho rozmýšľať o zvláštnom konci a isté body vám nedajú pokoj. No verte mi, že nájdete mnoho pozitív, ktoré vám to vynahradia. Či to budú pokračovania kníh, dobrodružstvo, ktoré s postavami zažijete, odhodlanie rozlúštiť labyrint alebo pevné rozhodnutie zistiť "prečo?". Síce kniha nemala žiaduci "WAU, či "FÍHA" alebo ČOOO?" efekt, i tak mala v sebe isté, geniálne TO, vďaka ktorému som ju bola schopná čítať, v autobuse, pod lavicou, i na lavici, v autobuse cestou zo školy, u zubárky, či o polnoci v posteli. 

“Just follow me and run like your life depends on it. Because it does.” 
Ak teda milujete sci-fi záhadné príbehy plné akcie, neváhajte chopiť sa tejto knihy. Je príjemným rozptýlením od sladkých románikov, nezáživných historických kníh a hlúpych tínedžerských myšlienkových pochodov. Spolu s knihou vpadnete do iného sveta a zabudnete na ten skutočný. Necháte sa pohltiť túžbou nájsť cestu z Labyrintu a zachrániť priateľov. Zažijete jedinečné a originálne dobrodružstvo, ktoré sa touto knihou, ešte len začalo. 

 
 

Moje hodnotenie: 78% 
 


(Premýšľala som. Je hodnotenie kníh hviezdičkami adekvátne? Dá sa úbohými 5 hviezdičkami skutočne vyjadriť to, ako veľmi sa vám kniha páčila. Je to neuveriteľne malý rozsah. 2 hviezdičky značia, že bola kniha zlá, no 3 hovoria o priemernej. Čím ďalej, tým viac, sa mi tento systém nepáči. Nedokáže presne vyjadriť, zhrnúť, a ukázať, ako dobrá, či zlá kniha bola. Skúsim to teda s percentami. A uvidí sa.... ) 


2 komentáre:

  1. Ja som najskôr čítala knihu a potom film a kniha sa mi zdá o niečo lepšia, ide však pochopiteľne o subjektívny názor. Celkovo má príbeh zaujímavý námet a kniha sa čítala naozaj dobre :-) Pekne napísaná recenzia :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kniha je vždy lepšia, o tom niet pochýb a nikdy by som ju nevymenila za film! :D Ale tu to bolo takmer, takmer vyrovnané. A ďakujem :)

      Odstrániť