nedeľa 22. mája 2016

Jojo Moyes - Predtým ako som Ťa poznala

Autor: Jojo Moyes
Originálny názov: Me Before You
Séria: Me Before You #1 
Počet strán: 344
Vydavateľstvo: Ikar
Žáner: Romantický 

O čom to je?: Lou Clarková vie všeličo. Vie, že jej otec si ťažko hľadá prácu, vie, koľko krokov treba prejsť od autobusovej zastávky k rodičovskému domu. Vie, že sa jej páči práca v bistre, a vie, že možno neľúbi svojho priateľa Patricka, oduševneného športovca. Zato nevie nič o klasickej hudbe, nevie, že príde o miesto, a keby tušila, čo ju čaká, asi by prišla o rozum.
Will Traynor vie, že po dopravnej nehode stratil chuť do života. Vie, čím bol kedysi, vie, že všetko sa mu teraz zdá malé a neradostné, a veľmi presne vie, ako s tým skoncovať. Zato nevie, že Lou mu vtrhne do života ako farebná búrka. A ani jeden z nich nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia.


Už dlho som nečítala romantický príbeh ako tento. Príbeh, ktorý by ma dokázal tak uchvátiť, ktorý by som vedela tak silno prežívať. Dlho som nečítala romantiku, ktorú by som nevedela položiť a zavrieť, ktorú som nechcela nikdy dočítať. Príbeh rovnako, ba možno (či určite) silnejší ako boli Na vine sú hviezdy, no o niečo skutočnejší. Príbeh o hrdinstve v neobyčajne obyčajnom živote. 

“I will never, ever regret the things I've done. Because most days, all you have are places in your memory that you can go to.” 

Ku knižke som sa dostala náhodou. Pomaly som ju zaznamenávala všade možne na sociálnych stránkach, kde ju odušu propagovali herci z blížiacej sa filmovej adaptácie tohto diela. Videla som, že ju začínajú zaznamenávať i slovenskí blogeri a nadšene som zistila, že ju máme i v našom preklade. Po ohromnej kope sci-fi dystópií a futuristických románov som neváhala a okamžite sa do knihy pustila. A nemohla som sa odtrhnúť. Veľmi ľahko, milo a vtipne písaný dej si ma získal už po pár stránkach a okúzľujúce hlavné postavy ma prinútili čítať vždy keď sa dalo. 

“You only get one life. It's actually your duty to live it as fully as possible.”

Trochu zvláštna, nekonvenčná a vo vnútri zlomená Lou je jednou z najsympatickejších literárnych postáv za posledné roky. Odzrkadľujú sa v nej skutočné problémy skutočných ľudí a tak padne dobre každému čítať knihu po jej boku. Jej očarujúca osobnosť, štýl i nekončiaca chuť rozprávať, si vás získajú už v prvom okamihu. Po celý čas jej budete pri všetkom, do čoho sa pustí držať palce a podporovať ju pri každom nápade. Lou vám vyrozpráva príbeh tak, že jej budete veriť každé slovo, a tak skutočne, že uveríte, že ho prežívate spolu s ňou. Rovnako ako Will. Ten sa vám neukáže hneď, budete ho spoznávať pomaly, po stranách, po kapitolách. Spoznáte mnoho jeho stránok, jeho príbehov, no čím ďalej budete pokračovať, tým viac vás chytí za srdce. Dvojica vám tak ešte veľmi dlho ostane v myšlienkach.



Táto knižka je príkladom toho, ako geniálne vás môže príbeh vtiahnuť a ako ľahko môžete prežívať všetko s postavami, vžiť sa do deja  a úplne zabudnúť na ten skutočný. Začnete riešiť problémy knižných postáv viac ako tie svoje, hoci len ma malú chvíľu. A mala som práve to šťastie, že som o knihe nič nevedela. Hltala som ta stranu za stranou, len aby som zistila, čo sa bude diať ďalej, čo Lou vymyslí, ako bude pokračovať Willov život, či čo sa im postaví do cesty. A čítala sa to taaak skvelo. Či to boli vtipne napísané rozhovory, sympatické scénky s Willom a Lou, či práve myšlienkové pochody hlavnej hrdinky. Autorky napísala ťažký príbeh s neuveriteľnou ľahkosťou, ktorá ma uchvátila viac akoby som bola čakala. Zažila som viac, ako pri dobrodružných knihách, viac lásky ako pri romantických omáčkových románoch a oveľa viac života, ako pri knihách za posledné mesiace.


Knihu chcem odporučiť každému, kto je v živote stratený, každému kto chce uveriť, že náš svet nie je stratený, každému, kto potrebuje nájsť lásku, dobro a šťastie v obyčajnom dni, každému.

Nájdete v nej všetko. Zabaví vás na niekoľko dní a potom nechá veľmi hlboko premýšľať. Prečítate si za srdce berúci príbeh, plný nádeje a života. Nebudete ľutovať ani stranu. A čoskoro vyjde film... tak po nej siahnite čím skôr! Pochopíte mnoho, no najmä, že musíte ŽIŤ NAPLNO! 


Moje hodnotenie : 85% 



2 komentáre:

  1. Knihu už istý čas všade vidím a rozhodne si ju musím v priebehu budúceho mesiaca prečítať, lebo ak sa mi zapáči, chcem film stihnúť v kine. Trochu sa obávam toho, že všetci hovoria ako pri knihe plakali (lebo to ja nemusím) ale všetci o nej tak básnia. Som rada že spomínaš, že Lou je sympatická. Až príliš často ma totiž hlavná postava irituje alebo ma jednoducho netrápi. Tak snáď ju budem vnímať rovnako.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno ti nejaká slzička z oka vyhŕkne, no nebude to nič svetoborné (no to záleží len a len na tebe). No a pevne verím, že Lou ti na nervy liezť nebude a knihu prečítaš čím skôr :)

      Odstrániť