piatok 9. januára 2015

Prečo sa žiadna kniha nikdy neskončí úplne zle ?

Spomeňte si kedy naposledy ste čítali knihu, ktorá skončila úplne zle. Nemyslím tým to, že nejaká postava zomrela, nebodaj ich zomrela celá kopa. Chcem tým povedať to, že si sama nespomeniem či som vôbec niekedy čítala knihu, ktorá by nemala aspoň čiastočný Happy end.... knihu, kde by bol koniec úplne zlý. Postavy nevyhrali vojnu a svet nebol spasený, kde sa postavy nezamilovali a kde nastalo absolútne fiasko.


Každá kniha ma hrdina či hrdinku. Je jedno či je daná osoba bojko, slaboch, sirota, no vždy sa z postavičky na začiatku obyčajnej, jednoduchej stane hrdina. Do cesty sa mu postaví problém a on s ním musí bojovať. Veď aký by to bol príbeh keby sa hrdina otočil a na problém sa vykašľal ? Hrdinovia vždy sú, vždy boli a vždy zachránili svet .. a tak keď už čítam ďalšiu knihu a ďalšiu a všetko je dobré s tým, že si odmyslím všetky úmrtia, začína ma to nudiť. Chcem knihu kde bude všetko naopak.

Ale zamyslite sa , vedeli by ste si predstaviť že by Harry neporazil Voldemorta ? Myslím že by mi to zruinovalo detstvo ...Myšlienka, že som s ním strávila mnoho a mnoho rokov a skončilo by to všetko nešťastne je neznesiteľná. Je to raz tak, lebo každý človek, či už je to malé dieťa alebo dospelák , túžia po dobre, po tom aby vyhrala spravodlivosť aspoň v tom fiktívnom svete, keď už sa to niekedy nedarí nám. Chceme zažiť dobrodružstvo so šťastným návratom . Život je šialený a láska často neopätovaná, tak takto, prostredníctvom kníh prajeme šťastie aspoň postavám. I keď je tých románikov v každej knihe vyše hlavy.



No niektoré knihy sa bez strát neobídu. Opäť spomeniem Harryho, lebo on bol práve tým hrdinom ,ktorému sa nie vždy všetko darilo, mýlil sa , padal, strácal... ale aký by to bol dokonalí hrdina ? Nudný .. takých je dosť v telke. Ale v knihe s postavou žijeme  a nechceme aby bola dokonalá. Hľadáme v nej niečo zo seba, aby sme si mohli pomyslieť, že predsa aj my sme toho schopní, že máme nádej niečo dokázať, a že každá chyba v živote sa cení  rovnako ako úspech .



Keď tak prídeme zo školy, z práce či si sadneme ku knižne aby sme ušli z reality, nechceme aby skončila totálne a strašne zle... lebo ako by nás to povzbudilo ? ... Áno, aj knihy so zlým koncom sú dobré, len tie s dobrým máme asi radšej :)




4 komentáre:

  1. Súhlasím s tebou :) Ja sa zvyčajne snažím aj v tých takých na prvý pohľad "zlých" koncoch nájsť niečo dobré a ono sa mi to skoro vždy darí :) Závisí to aj od uhla pohľadu: sto ľudí, sto chutí a tak pod. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vždy sa dá nájsť to dobré všade , len treba chcieť :)

      Odstrániť
  2. Aj keď nás akoby v inom vesmíre chce a vie potešiť happy end, ja ich mám napríklad niekedy dosť a uvítam aj tie nie úplne dobré konce, lebo aj keď je vždy všade veľa smrtí či pádov, vždy sa vie nájsť aj malá dobrá vec, vďaka ktorej sa mi kniha páči od prvého do posledného písmena.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím.. niekedy treba prečítať aj niečo čo neskončí dobre a potom hľadať to dobro v myšlienkach knihy... a krásne si to napísala :)

      Odstrániť