sobota 9. januára 2016

Annabel Pitcher - Kečupové oblaky //RECENZIA

Kečupové oblakyAutor: Annabel Pitcher
Originálny názov:  Ketchup Clouds
Počet strán: 288
Vydavateľstvo: Slovart

O čom to je?: Pätnásťročná Zoe má netradičného priateľa – pána Stuarta Harrisa v cele smrti v jednej texaskej väznici. Zoe ale potrebuje niekomu vyrozprávať svoj netradičný príbeh. O tom, ako sa zaľúbila do dvoch chalanov, oboch zradila a ako má na svedomí smrť jedného z nich. Zoe sa uprostred noci vykráda do kôlne za domom, kde si vylieva svoje zlomené srdce na stránky papiera. Píše pánovi Harrisovi listy o všetkom, čo sa stalo od momentu, keď sa zaľúbila, až po náhlu smrť, ktorú vraj spôsobila. Dlhé mesiace mlčala, všetko sa jej akosi prepieklo. Ale jej život je v troskách a tajne dúfa, že keď niekomu vyrozpráva, čo sa vlastne stalo, konečne sa jej uľaví a bude sa môcť vrátiť do normálu.

Poznáte ten pocit keď čítate knihu, ktorá sa síce na prvý pohľad zdá viac-menej odveci a nereálna, no akonáhle sa do nej začítate, tak pochopíte všetkému, čo hovorí, lebo je tak pravdivá!? Také sú Oblaky. Skutočné, hoc ako nezvyčajne sa na prvých stránkach javia čitateľovi. Sú reálne s humorom, smútkom, chybami i bozkami. Presne také aký je život obyčajného tínedžera, ktorý sníva, miluje a robí tie najväčšie hlúposti, akých je schopný.

Dlho sa vedelo, že platí pravidlo, ktoré tajne a pošepky hovorí, že knihy, ktoré začínajú oslovením a končia pozdravom sú o ničom. A hľa, fáma sa rúca. Listy v knihách začínajú byť tu i tam, čím ďalej tým viac, a vôbec nie sú na jedno kopyto, ani zlé, ani príšerné. Ba čo, úplne naopak, sú perfektné! Opisujú pocity i dej oveľa skutočnejšie a niekedy i zaujímavejšie než niektoré iné knihy. Hlavná postava sa vám tak dostane pod kožu oveľa hlbšie, a inak, možno že i viac, lebo hoci nebudete prežívať všetko s ňou, no na oplátku vám postava všetko vyrozpráva, bude písať vám.
" Mám rád zimu, mám rád tmu, mám rád mačky, mám rád dážď, rád chodím po horách a rád za hmly sedím na ich vrchole To je jediné momentálne potrebujem vedieť o svojom živote. Je to celkom jednoduché. "
Oblaky si ma získali svojou nádejou, ktorá sa zapísala v každom a jednom liste. Nádej v život, v lepší život, nádej pre ľudí. Vpísali sny, pocity a túžby tínedžerky do listov spôsobom akým to dokáže len málokto. Vyrozprávali príbeh, ktorý mi vohnal slnko i do najzahmlenejších dní, lebo som často rozumela hrdinke i tie najväčšie hlúposti. Príbeh možno nebol najoriginálnejší, no každopádne sa čítal rovnako dobre, ako sa jedia vianočné medovníky. Hlavná hrdinka si ma získala svojou vierou v dobro, svojou odhodlanosťou a od hlavy až po päty svojou osobnosťou.
"Nepotrebuješ peniaze," oponovala som mu. "Všetci potrebujeme peniaze."
"To je pravda. Ale len toľko, aby sme prežili. A možno o trošku viac, aby nám niečo zostalo na dobrodružstvá."
Milujem príbehy, ktoré tvoria postavy. Kde sú omnoho dôležitejšie, než je samotná dejová línia. Prevažne tie vedľajšie, ktoré dokážu zatieniť i tú najžiarivejšiu hlavnú hrdinku, či hrdinu. Kečupové oblaky ich mali neúrekom. Či to bola sestra, kamarátka alebo väzeň, s ktorým sa ani nemáme príležitosť stretnúť, dokázali sa vyhrabať z pod listov rozprávačky a zažiariť i cez jej slová. Ani jedna postava nebola priehľadná, ani plochá, boli plné farby, vystupovali do popredia vždy keď sa zjavili, vždy ich bolo vidieť. A toľko omieľaný, toľkými nenávidený ľúbostný trojuholník? Že mi nevadil? Ani na jedinú sekundu. Čo ma je tam po nejakých trojuholníkoch, pokiaľ je kniha dobre napísaná ( a táto veru je ) pokojne môže mať v sebe zakomponované i iné geometrické útvary, hoci i kosoštvorec, ihlan alebo i šesťuholník, keď je autorke ľúbo.

Kečupové oblaky sú kniha, v ktorej je jedna veľká dráma zaobalená do veľmi mäkkého svetra. Padne ako uliata do zimných nocí k čaju a do starého kresla. Hovorí všetko žiarivou pravdou, no neudupe vás až ku kobercu, ba naopak vynesie až do oblakov, lebo sa zabavíte s hrdinkou, prežijete kopec hlúpostí, popremýšľate nad strasťami života, lásky a rodiny. Zamiluje sa, objavíte nové vety každodenného prežívania, spoznáte humor i v tých najzvláštnejších podobách a porozumiete hrdinke, ona porozumie vám, lebo takmer všetci máme podobné problémy. Kečupové oblaky vám nakreslí na tanier tá najroztomilejšia kráľovná celého vesmíru a budete napäto hltať listy vtáčej devy, ktorá vám vyrozpráva všetko. Necháte sa vtiahnuť do riadkov plných nádejí, dôvery, chlapcov, lásky a života.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart
Knižku si môžete kúpiť napríklad aj TU